Dionne Molenkamp en Annefleur Landman, HR business partners bij Endress+Hauser, over het plezier op de werkvloer

“De aandacht die aan het personeel geschonken wordt is erg fijn en past volledig bij onze waardevolle cultuur.”

Werkplezier. Hier hechten wij enorm veel waarde aan bij Kento. Dit geldt ook voor Endress+Hauser, één van onze klanten. In dit interview met Dionne Molenkamp en Annefleur Landman, HR business partners bij Endress+Hauser, bespraken wij het plezier op de werkvloer bij hun organisatie.

Door: Irene Borst I 5 minuten

In het kort verteld is Endress+Hauser een leverancier van producten, solutions en services voor industriële procesmetingen en -automatisering. Ze bieden uitgebreide procesoplossingen voor flow, niveau, druk, analyse, temperatuur, registratie en digitale communicatie in een breed scala van industrieën. Endress+Hauser heeft een netto-omzet van ca. 2,6 miljard euro. Verder zijn er meer dan 14.400 werknemers werkzaam bij deze organisatie. Endress+Hauser Nederland telt inmiddels meer dan 160 werknemers.

Dionne Molenkamp (11 jaar werkzaam bij Endress+Hauser) en Annefleur Landman (4,5 jaar werkzaam bij Endress+Hauser) zijn onderdeel van die 160 werknemers en werken beide als HR business partner. Je zult je vast afvragen wat deze functie precies inhoudt. “In de hoofdmoot zijn wij adviseur van werknemer en organisatie. Dit kan over heel veel verschillende zaken gaan: van onboarding, offboarding, coaching, advies in leiderschap en talentmanagement tot arbo gerelateerde zaken en opleidingsplannen. Ook vinden wij het ontzettend leuk om te adviseren en te begeleiden bij organisatieveranderingen of verbeteringen.”

Naast adviezen geven houden Dionne en Annefleur zich bezig met de ontwikkeling van het hybride werken. “Hybride houdt in dat iemand niet meer vanuit één rol werkt, maar dat je vanuit meerdere rollen binnen een functie kan werken. Ik zal een voorbeeld noemen. Een product op de markt leggen ligt vaak niet alleen op de marketingafdeling, maar ook op de salesafdeling. Dit soort zaken gaan over verschillende afdelingen heen. Dit is de reden dat wij meer hybride gaan denken. Ook brengt het wat meer uitdagingen met zich mee binnen de functie.”

“Alles is hier bespreekbaar”

Werkplezier
Dionne en Annefleur vertelden dat zij veel plezier halen uit hun functie. Bij Endress+Hauser gaat er veel aandacht uit naar het personeel. Er wordt vanuit oplossingen gedacht, mocht er zich een probleem voordoen onder het personeel. Dionne legde uit hoe de organisatie met dit soort zaken om gaat. “Alles is hier bespreekbaar. In onze organisatie is er ruimte om als werknemer je ongenoegen of verbeter ideeën op tafel te leggen. Wij zijn van mening dat wanneer iemand dat niet doet, niemand ervan af weet en er concreet ook niets mee zal gebeuren. Daarom vinden we het belangrijk dat alles bespreekbaar is en dat we gezamenlijk naar een oplossing verandering kunnen kijken. Belangrijk is dan dus dat de medewerker een veilige werkomgeving voelt waar dit kan en op prijs wordt gesteld. Deze omgeving biedt Endress+Hauser. De aandacht die aan het personeel geschonken wordt is erg fijn en past volledig bij onze waardevolle cultuur.”

Naast de aandacht voor het personeel, is er ook nog een actieve personeelsvereniging. Meerdere malen in het jaar wordt er wat georganiseerd vanuit de personeelsvereniging. Dit draagt weer bij aan de binding tussen werkgever en personeel.

Ten slotte gaven Dionne en Annefleur aan dat er een goede werk-privé balans is. “Ik heb zeker het gevoel als ik thuis kom, dat ik mijn werk heb kunnen afsluiten. Voor mij draagt een thuiswerkdag daar ook zeker aan bij”, vertelt Annefleur. “Ook gaat onze organisatie flexibel om met werktijden. Als ik om 8 uur wil beginnen en eerder wil vertrekken, dan kijkt niemand daar raar van op. Er wordt bij ons geen verwachting neergelegd dat we tot 6 of 7 uur ’s avonds doorwerken. Dat wordt juist niet gestimuleerd.”

“Iedereen is vriendelijk en behulpzaam. Dit is heel typerend voor onze organisatie”

Endress blauw
Tijdens het gesprek is de term ‘Endress blauw’ vaak naar voren gekomen. Blauw is de kleur van het logo en komt veel terug in het bedrijf. De kleur is gaan leven onder de werknemers. “Endress blauw is onze kleur en we dragen het. Wij zijn allemaal ambassadeurs van Endress+Hauser en hebben een blauw hart”, vertelt Dionne. Endress blauw brengt een bepaalde trots met zich mee onder de werknemers. Deze kleur is een groot onderdeel van de bedrijfscultuur van Endress+Hauser geworden. Inmiddels heeft Endress+Hauser zelfs een personeelsblad met de titel ‘Blauw’.

Daarnaast kunnen medewerkers binnen deze organisatie echt zichzelf zijn waardoor zij zich compleet thuis voelen. Dit benadrukte Dionne nog eens: “Tijdens gesprekken met nieuwe werknemers vraag ik altijd hoe ze de eerste week ervaren hebben en wat er beter kan. 9 van de 10 keer krijg ik te horen dat diegene zich direct thuis voelde hier. Iedereen is vriendelijk en behulpzaam. Dit is heel typerend voor onze organisatie.”

Toch komt deze bedrijfscultuur weinig naar buiten, wat zonde is. “Wij proberen onze cultuur zoveel mogelijk naar voren te laten komen in gesprekken en merken dat mensen daar vaak enthousiast van worden. Wat we wel duidelijk uitstralen, is dat we heel erg goed zijn in wat we doen en kwaliteit leveren. We zijn een Zwitsers-Duits bedrijf. Die staan bekend om kwaliteit. Dat geldt ook voor ons. Kwaliteit is bij ons kwaliteit van service, klantbenadering, producten, etc. Alles moet bij ons van kwaliteit zijn en klanten verwachten dit ook van ons.”

Het werkplezier onder de werknemers van Endress+Hauser ligt erg hoog. Dit is duidelijk naar voren gekomen. Endress+Hauser heeft een informele bedrijfscultuur waar zaken bespreekbaar gemaakt kunnen worden, waar je jezelf kunt zijn en waar kwaliteit geleverd wordt. Dionne en Annefleur beoordelen hun werkplezier dan ook met een 8.